Pomóc dzieciom
Kształtować ich osobowość,
Budzić zamiłowanie do wolności,
Choćby słońce wolności
Zaświeciło tylko na chwilę"

Przedszkole nr 16 w Koszalinie

Kornela Makuszyńskiego 9
75-442 Koszalin
tel. 94 345 26 16

ŻUCZKI

Grupa 7
(3-latki)


Nauczyciele pracujący w grupie Żuczki:

mgr Agnieszka Klaudia Nowak
(wychowawca)

mgr Daria Rusin

Pomoc nauczyciela:

Elżbieta Krzanowska


 ZADANIA
DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-
OPIEKUŃCZE

 Listopad 2017

  1. Dostrzeganie w krajobrazie zmian związanych z wartościami jesieni charakterystycznymi dla aktualnej pory roku.
  2. Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich, wyjaśnienie zjawiska usychania liści.
  3. Zwrócenie bacznej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności i uprzejmości.
  4. Zapoznanie z prostymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie: opady deszczu, wiatr, kałuże, mrok.
  5. Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do temperatury i pory roku.
  6. Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej.
  7. Rozwijanie umiejętności liczenia do trzech.
  8. Manipulowanie figurami geometrycznymi bez konieczności nazywania ich.
  9. Bogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych.
  10. Doskonalenie znajomości kolorów i barw.
  11. Poznanie zwierząt prowadzących nocny tryb życia oraz zwierząt żyjących w naturalnym środowisku- wiewiórka.
  12. Kształtowanie potrzeby dzielenia się z rodziną swoimi przeżyciami z przedszkola.
  13. Nabieranie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.
  14. Rozwijanie poczucia rytmu, poznawanie nazw i brzmienia wybranych instrumentów perkusyjnych.
  15. Nabywanie wiary, że należy opiekować się i troszczyć o zwierzęta.

 

Wiersz „Wiewióreczka”

Wiewióreczka ruda, oczkiem sobie mruga.

Damy jej orzechy

Może przyjdzie tutaj.

Ma rudy ogonek,

Oczka jak węgielki,

A na uszach śmieszne

Czerwone pędzelki.

 

Piosenka „Jeżyk i liście”

1.Szur, szur, szur, liści góra!

Szur, szur, szur, coś tam szura …

Ref: Tupu- tap! Tupu- tap!

Kolorowe liście łap!

  1. Czy ty wiesz, co tam siedzi,

Czarnym oczkiem dzieci śledzi?

  1. Szur, szur, szur, jeżyk mały.

Szur, szur, szur, w liściach cały.

 

 

 



KĄCIK RODZICA

 Czytanie od narodzin

Wszyscy chcemy, by nasze dzieci wyrosły na mądrych i kochających ludzi. To, czy będą one zdolne do miłości, dobroci, współpracy z innymi, zależy od nas – opiekunów, rodziców. Z chwilą, gdy dziecko przyjdzie na świat, myślimy o tym, by zaspokoić jego podstawowe potrzeby. By było mu ciepło, by było czyste i najedzone. Nie wolno nam jednak zapomnieć, jak ważny dla małego człowieka jest rozwój emocjonalny i intelektualny. Przytulanie dziecka, mówienie do niego, zabawa – to elementy bardzo istotne dla jego rozwoju.

Jedną z pierwszych inwestycji w rozwój Twojego  dziecka może być czytanie książek. Czytanie nie tylko daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i uspokaja, ale także stymuluje rozwój mowy i usprawnia pamięć. Czytając dziecku sprawiasz, że czuje się bezpieczne i kochane. Poświęcając mu swoją uwagę, mówiąc do niego, budujesz szczególny rodzaj więzi i rozwijasz inteligencję emocjonalną.

 

Co czytać?

Wybieraj książki, które podobają się tobie i które będziesz czytać z radością.  Zwracaj uwagę na to, co czytasz – różne treści wnoszą różne emocje, które dziecko natychmiast wyczuje. Jeśli czytasz bajkę, która cię rozweseli, tę radość dziecko poczuje razem z tobą.

Zacznij od książeczki z tekturowymi kartkami lub miękkiej “poduszeczki”. Niebanalna książka zachęci do oglądania i zabawy, wspomoże rozwój czynności motorycznych dziecka. Duże kolorowe ilustracje i proste obrazki będą zaletą książki. Pamiętaj: jasne kolory stymulują dziecko od pierwszych chwil życia.
Dobre są książki-zabawki typu: włóż paluszek, dotknij – poczuj, dotknij – usłysz. Zmysły dziecka rozwijają się szybciej, gdy dziecko kojarzy zabawkę z dźwiękiem.

Im ciekawsza książka (intensywne kolory, ciekawy kształt), tym większa szansa, że dziecko zaprzyjaźni się z książką w przyszłości.

 Jak czytać?

Czytaj dziecku kilka razy dziennie. Staraj się czytać regularnie. Możesz czytać przed pójściem spać, podczas spaceru, przed drzemką w ciągu dnia. Zabieraj książkę wszędzie tam, gdzie spodziewasz się czekać (kolejka w sklepie, lekarz). Pamiętaj jednak, że czytanie to przyjemność. Jeśli będziesz czytać z niechęcią, nie przyniesie to pożytku ani tobie, ani dziecku. Zwróć uwagę na czas. Zbyt długie czytanie ciebie znuży, a dziecko znudzi. Czytaj z przejęciem. Zmieniaj tembr głosu i intonację.

Kiedy czytasz, pokazuj kolorowe obrazki. Dziecko uczy się śledzić wzrokiem przedmioty o intensywnych kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym. Nazywaj przedmioty, które widzisz. Mówiąc i wskazując na przedmiot wzbudzisz zainteresowanie dziecka i sprawisz, że dozna ono nowych wrażeń.

Pozwól, by dziecko dotknęło książki i pomóż mu uchwycić ją. Jeśli jest to książka miękka, niech ją przytuli. Dzieci lubią poznawać świat dotykiem.

Jest wiele możliwości, aby uczynić z maleństwa sprawnego czytelnika w przyszłości. Oto parę ważnych pytań, które warto sobie zadać, jeśli mamy wątpliwości, czy postępujemy słusznie:

Gdzie szukać książek?

Na początku rozejrzyj się po domu i poszukaj książek z dzieciństwa. Zaufaj swojej intuicji. Na pewno znajdziesz takie książki, które mimo upływu lat nie straciły na jakości.

Popytaj także wśród innych rodziców. Z pewnością posłużą radą oraz pożyczą ciekawe lektury. Recenzji dobrych książek szukaj w miesięcznikach dla rodziców.

Udaj się do miejscowej biblioteki. Bibliotekarze są nie tylko mili, ale i kompetentni.
Kupuj książki przy każdej okazji. Nie ma nic lepszego niż kompletowanie pierwszej biblioteczki twojego dziecka.

Niech obcowanie z książką stanie się waszym codziennym rytuałem!

Autor: Katarzyna Domańska
Żródło: http://miastodzieci.pl/czytelnia/czytanie-od-narodzin/

AKN