Pomóc dzieciom
Kształtować ich osobowość,
Budzić zamiłowanie do wolności,
Choćby słońce wolności
Zaświeciło tylko na chwilę"

Przedszkole nr 16 w Koszalinie

Kornela Makuszyńskiego 9
75-442 Koszalin
tel. 94 345 26 16

ŻUCZKI

Grupa 7
(3-latki)


Nauczyciele pracujący w grupie Żuczki:

mgr Agnieszka Klaudia Nowak
(wychowawca)

mgr Daria Rusin

Pomoc nauczyciela:

Elżbieta Krzanowska


 ZADANIA
DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-
OPIEKUŃCZE

 Kwiecień 2018

  1. Inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska w bezpośrednich i pośrednich kontaktach z przyrodą.
  2. Przyzwyczajenie i uwrażliwianie dzieci do obserwowania przyrody w okresie wiosny i dostrzegania istotnych zmian.
  3. Zwracanie uwagi na zmiany następujące w przyrodzie związane z porą roku – kwitnienie kwiatów, zakładanie gniazd przez ptaki itp.
  4. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na konkretny temat.
  5. Rozwijanie sprawności psychofizycznej w trakcie zabaw i gier ruchowych.
  6. Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wiejskim podwórku.
  7. Zapoznanie z rodzinami zwierząt, domami, w jakich mieszkają wybrane zwierzęta.
  8. Wyrabianie nawyków prozdrowotnych.
  9. Rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie.
  10. Rozumienie potrzeby dbania o zęby i leczenia ich.
  11. Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony.
  12. Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia.
  13. Rozwijanie sprawności manualnych poprzez różnorodne prace plastyczne.
  14. Klasyfikowanie i segregowanie zbiorów przedmiotów na podstawie cech jakościowych.

 

Wiersz „W czystości siła”

Przyrodo moja, przyrodo kochana,

Martwię się o Ciebie od samego rana.

O Twe lasy, pola, łąki,

Wilki, żaby i skowronki.

Chcę – byś zawsze czysta była

Bo w czystości Twoja siła.

 

 

Piosenka „Szczotka, pasta, kubek …”

Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda,
Tak się zaczyna wielka przygoda.
Myję zęby, bo wiem dobrze o tym,
Ten kto nie myje, ten ma kłopoty.
Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.

Szczotko, szczotko, hej szczoteczko ooo,
Zatańcz ze mną, tańcz w kółeczko ooo,
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo ooo,
Po jedzeniu kręć nią żwawo ooo.
Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć.

 

 

 

 



KĄCIK RODZICA

 Czytanie od narodzin

Wszyscy chcemy, by nasze dzieci wyrosły na mądrych i kochających ludzi. To, czy będą one zdolne do miłości, dobroci, współpracy z innymi, zależy od nas – opiekunów, rodziców. Z chwilą, gdy dziecko przyjdzie na świat, myślimy o tym, by zaspokoić jego podstawowe potrzeby. By było mu ciepło, by było czyste i najedzone. Nie wolno nam jednak zapomnieć, jak ważny dla małego człowieka jest rozwój emocjonalny i intelektualny. Przytulanie dziecka, mówienie do niego, zabawa – to elementy bardzo istotne dla jego rozwoju.

Jedną z pierwszych inwestycji w rozwój Twojego  dziecka może być czytanie książek. Czytanie nie tylko daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i uspokaja, ale także stymuluje rozwój mowy i usprawnia pamięć. Czytając dziecku sprawiasz, że czuje się bezpieczne i kochane. Poświęcając mu swoją uwagę, mówiąc do niego, budujesz szczególny rodzaj więzi i rozwijasz inteligencję emocjonalną.

 

Co czytać?

Wybieraj książki, które podobają się tobie i które będziesz czytać z radością.  Zwracaj uwagę na to, co czytasz – różne treści wnoszą różne emocje, które dziecko natychmiast wyczuje. Jeśli czytasz bajkę, która cię rozweseli, tę radość dziecko poczuje razem z tobą.

Zacznij od książeczki z tekturowymi kartkami lub miękkiej “poduszeczki”. Niebanalna książka zachęci do oglądania i zabawy, wspomoże rozwój czynności motorycznych dziecka. Duże kolorowe ilustracje i proste obrazki będą zaletą książki. Pamiętaj: jasne kolory stymulują dziecko od pierwszych chwil życia.
Dobre są książki-zabawki typu: włóż paluszek, dotknij – poczuj, dotknij – usłysz. Zmysły dziecka rozwijają się szybciej, gdy dziecko kojarzy zabawkę z dźwiękiem.

Im ciekawsza książka (intensywne kolory, ciekawy kształt), tym większa szansa, że dziecko zaprzyjaźni się z książką w przyszłości.

 Jak czytać?

Czytaj dziecku kilka razy dziennie. Staraj się czytać regularnie. Możesz czytać przed pójściem spać, podczas spaceru, przed drzemką w ciągu dnia. Zabieraj książkę wszędzie tam, gdzie spodziewasz się czekać (kolejka w sklepie, lekarz). Pamiętaj jednak, że czytanie to przyjemność. Jeśli będziesz czytać z niechęcią, nie przyniesie to pożytku ani tobie, ani dziecku. Zwróć uwagę na czas. Zbyt długie czytanie ciebie znuży, a dziecko znudzi. Czytaj z przejęciem. Zmieniaj tembr głosu i intonację.

Kiedy czytasz, pokazuj kolorowe obrazki. Dziecko uczy się śledzić wzrokiem przedmioty o intensywnych kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym. Nazywaj przedmioty, które widzisz. Mówiąc i wskazując na przedmiot wzbudzisz zainteresowanie dziecka i sprawisz, że dozna ono nowych wrażeń.

Pozwól, by dziecko dotknęło książki i pomóż mu uchwycić ją. Jeśli jest to książka miękka, niech ją przytuli. Dzieci lubią poznawać świat dotykiem.

Jest wiele możliwości, aby uczynić z maleństwa sprawnego czytelnika w przyszłości. Oto parę ważnych pytań, które warto sobie zadać, jeśli mamy wątpliwości, czy postępujemy słusznie:

Gdzie szukać książek?

Na początku rozejrzyj się po domu i poszukaj książek z dzieciństwa. Zaufaj swojej intuicji. Na pewno znajdziesz takie książki, które mimo upływu lat nie straciły na jakości.

Popytaj także wśród innych rodziców. Z pewnością posłużą radą oraz pożyczą ciekawe lektury. Recenzji dobrych książek szukaj w miesięcznikach dla rodziców.

Udaj się do miejscowej biblioteki. Bibliotekarze są nie tylko mili, ale i kompetentni.
Kupuj książki przy każdej okazji. Nie ma nic lepszego niż kompletowanie pierwszej biblioteczki twojego dziecka.

Niech obcowanie z książką stanie się waszym codziennym rytuałem!

Autor: Katarzyna Domańska
Żródło: http://miastodzieci.pl/czytelnia/czytanie-od-narodzin/

AKN