Pomóc dzieciom
Kształtować ich osobowość,
Budzić zamiłowanie do wolności,
Choćby słońce wolności
Zaświeciło tylko na chwilę"

Przedszkole nr 16 w Koszalinie

Kornela Makuszyńskiego 9
75-442 Koszalin
tel. 94 345 26 16

ŻUCZKI

Grupa 7
(3-latki)


Nauczyciele pracujący w grupie Żuczki:

mgr Agnieszka Klaudia Nowak
(wychowawca)

mgr Daria Rusin

Pomoc nauczyciela:

Elżbieta Krzanowska


 ZADANIA
DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-
OPIEKUŃCZE

 Czerwiec 2018

  1. Stwarzanie okazji do dostrzegania odmienności i autonomii drugiego człowieka.
  2. Budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci przez recytowanie wierszy i czytanie opowiadań.
  3. Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy oraz ćwiczenia organizowane i spontaniczne.
  4. Ćwiczenia ortofoniczne, rozwijające mięśnie narządów mowy.
  5. Wspieranie samodzielnych, twórczych działań dzieci.
  6. Przestrzeganie zakazu poruszania się w terenie otwartym bez opieki dorosłych.
  7. Obserwacje co się dzieje w przyrodzie – latem.
  8. Rozróżnianie i nazywanie owoców lata – truskawki, czereśnie – za pomocą zmysłu wzroku i smaku.
  9. Dostarczenie wiedzy o przyrodzie i środowisku społecznym, typach krajobrazów.
  10. Stwarzanie sytuacji bezpośredniego kontaktu z przyrodą jako źródło marzeń, przeżyć i doznań.
  11. Rozwijanie mowy i myślenia poprzez samodzielne wypowiedzi nt. zbliżających się wakacji.
  12. Rozwijanie sprawności manualnych poprzez różnorodne ćwiczenia graficzne.
  13. Doskonalenie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek słownych i słuchowych.
  14. Poznanie różnych środków lokomocji.
  15. Porównywanie sypkości piasku, kaszy manny – badanie dotykiem.

 

Wiersz „Lato i dzieci

Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.

Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
Chodźcie się pobawić!
Głośno do nas woła.

Nad morze, w góry
chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami.

Piosenka „Lato”

Boso stąpa lato ciepłe, w kapeluszu złotym,

Na pływanie w morzu zaraz nabieram ochoty.

Ref: Biegnie lato w mocnych butach

Po górach, po szczytach

I promyki do plecaka zielonego chwyta.

Pływa lato po jeziorach, łapie wiatr we włosy,

Dmucha w żagle całe białe, niesie śpiewu głosy.

 

 

 

 

 

 



KĄCIK RODZICA

Rozwój psychofizyczny czterolatka

Jeśli masz zamiar okiełznać czterolatka, życzę powodzenia. Musisz liczyć się z jego napadami złości, brakiem opanowania, używaniem brzydkich wyrazów i głupimi zachowaniami. Jedyne, co jest pocieszające, to to, że jest to kolejny etap konieczny do prawidłowego rozwoju dziecka. I minie.

Jaki jest czterolatek?

Czterolatek to żywe srebro, wszędzie go pełno, wszędzie zaznacza swoją obecność – i to niekoniecznie w miły dla otoczenia sposób. Zdarza mu się być „niegrzecznym”, bo buduje obraz siebie, a to, co mówią dorośli, budzi w nim protest i bunt. Jest też, niestety, bardziej niż trzylatek chwiejny emocjonalnie – to mała chimera, która w moment potrafi przejść z płaczu w śmiech i odwrotnie. Jest też dość nieprzewidywalny. Trudno za nim nadążyć.

Czterolatek jest aktywny, żywiołowy, radosny, otwarty na poznawanie otoczenia i – tak, tak – niezwykle samodzielny. Nie podcinaj mu skrzydeł, wyręczając go. Dziecko w tym wieku ma też silną potrzebę niezależności. Zachęcaj je, by podejmowało swoje małe decyzje i wyzwania. To dobry moment – maluch chłonie wszystko jak gąbka.

Czterolatki dużo i chętnie się bawią, także z innymi dziećmi. Niestety nie zawsze są dobrymi towarzyszami – na każdym kroku udowadniają, że oto weszły w trudny okres. Możesz wręcz mieć wrażenie, że macie do czynienia z buntem 4-latka. Coś w tym jest.

Oprócz tego, że czterolatki bywają drażliwe, są też uparte. Buntują się, a i prowokują – sprawdzają granice. Lubią mieć swoje zdanie i chcą, by inni się temu podporządkowali. Fantastyczne i pożądane przez dziecko jest wszystko, co zabronione. Możesz więc zaobserwować fascynację wulgaryzmami i brzydkimi słowami. Czterolatek uwielbia także demonstracje, przechwałki, kłamstwa, ucieczki, stawianie się – a wszystko po to, by wzbudzić sobą zainteresowanie innych.

Nie macie lekko. Niestety musicie ten trudny okres przetrwać. Mało tego – nie możecie sobie pozwolić na lekceważenie nieakceptowalnych zachowań. Metoda jest jedna: cierpliwość, konsekwencja i stanowczość. Nie możecie niczego zaniedbać. Czterolatek doskonale wie, jakie postępowanie jest dozwolone, a czego nie można.

Jak przebiega rozwój u dzieci 4-letnich?

Rozwój społeczny i emocjonalny 

Rozwój fizyczny i motoryczny

Rozwój intelektualny

Sen

Czterolatek śpi około 10-12 godzin w ciągu nocy. W dzień czteroletnie dzieci śpią rzadko lub wcale.
Ponieważ jest to wiek uporu, kładzenie do łóżka czterolatka jest sztuka niełatwą.  Można wieczorem dać mu książeczkę do pooglądania i poprosić żeby sam wyłączył światło.

Jedzenie

Dziecko powinno zjadać trzy duże posiłki w ciągu dnia i dostawać dwie przekąski, np. 2 śniadanie i deser. Między czwartym a piątym rokiem życia poprawia się apetyt. Może być to wiek niechęci do jedzenia owoców i warzyw. Jak zachęcić przedszkolaka?  Po pierwsze dawaj dobry przykład. Możesz też opowiadać o wpływie zdrowego odżywiania na siłę, wzrost i zdrowie. W sklepie możesz pozwolić mu wybrać jakiś owoc lub warzywo do spróbowania. Czterolatek ciągle się , gdzieś śpieszy. Trudno mu usiedzieć przy stole. Chce pomagać w przygotowaniu potraw, nakrywaniu do stołu. Pozwól mu.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?

https://www.dziecirosna.pl

AKN