Pomóc dzieciom
Kształtować ich osobowość,
Budzić zamiłowanie do wolności,
Choćby słońce wolności
Zaświeciło tylko na chwilę"

Przedszkole nr 16 w Koszalinie

Kornela Makuszyńskiego 9
75-442 Koszalin
tel. 94 345 26 16

WAŻKI

Grupa 6
(5-latki)


Nauczyciele pracujący w grupie Ważki:

mgr Krystyna Madera
(wychowawca)

mgr Paulina Biskup

mgr Daria Rusin

Pomoc nauczyciela:

inż. Małgorzata Oleśkiewicz

Jolanta Wierzbińska


 ZADANIA
DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZE

Luty  2018

Krąg tematyczny: Woda – źródło życia (05.02. -09.02.)

Krąg tematyczny: Sztuka bycia szczęśliwym (12.02. -16.02.)

Krąg tematyczny: Płyniemy na daleki ląd (19.02. -23.02.)

Krąg tematyczny: Wodne odgłosy i eksperymenty (26.02. -02.03.)


PIOSENKA „Mamo, Tato wolę wodę

Gdy biegnę drogą w nieznane. Zabieram Tatę i Mamę.

W plecaku wody mam łyk, bo szczyty zdobywać będę dziś.

Mijamy górskie strumyki,

rzucamy do nich kamyki.

I szumi zielony bór,

czujemy jak płynie siła z gór.

 Ref 1: Mamo, Tato wolę wodę. Źródła słychać szum

Chórek: plum, plum, plum

I drzewa tańczą a ja z nimi

Radośnie bawię się tu.

A gdy na szczycie staniemy

Radośnie się zaśmiejemy

Za Zdrojkiem dalej chcę biec Bo gdy pijesz wodę – tak już jest.

 Ref 1: Mamo, Tato wolę wodę Źródła słychać szum

Chórek: plum, plum, plum

I drzewa tańczą a ja z nimi

Radośnie bawię się tu.

 Ref 2: Mamo, Tato wole wodę, Orzeźwia każdy łyk

Kiedy chmurki płyną ponad głową

Wesoło bawię się dziś.

Ref 1: Mamo, Tato wolę wodę

Źródła słychać szum

Chórek: plum, plum, plum

I drzewa tańczą a ja z nimi

Radośnie bawię się tu.

 Ref 2: Mamo, Tato wole wodę,

Orzeźwia każdy łyk

Kiedy chmurki płyną ponad głową Wesoło bawię się dziś.

Mamo, Tato wolę wodę (4x)

 

WIERSZ „Woda – czyli wszystko zaczyna się w chmurach”

Mała chmurka zapłakała,
kropelkami świat zalała.
Zasiliła rzeki w wodę,
Ożywiła nam przyrodę.

Dzięki wodzie wszystko żyje,
Każdy ją na Świecie pije.
Mały kwiatek, wielkie drzewo,
Które rośnie aż pod niebo.

Wodę piją także dzieci,
Taką co ze źródła leci.
Bo by rosnąć, aby żyć,
Trzeba czystą wodę pić.

K.M



KĄCIK RODZICA
warto przeczytać

Metoda kropek. Naucz dziecko radzić sobie z emocjami

Uczmy dzieci nazywać emocje. To jedna z najważniejszych umiejętności, która pozwoli im czuć się pewnie i bezpiecznie, a i lepiej radzić sobie w życiu.

Bywa, że sami mamy z tym problem. Nie zostaliśmy tego nauczeni, więc nie do końca wiemy, jak nazwać dany stan. Sporo osób wstydzi się też mówić o uczuciach albo je wypiera. Czas na zmianę.

Pokaż mi, jak się czujesz

Jako rodzić staraj się słuchać dziecka z empatią. Nie przerywaj, pozwól mu się wypowiedzieć. Samo w sobie ma to działanie uspokajające. Kiedy dziecko może zwerbalizować uczucia, nieco się rozluźnia.

Są jednak momenty, kiedy taka strategia nie działa. Najczęściej pojawia się, kiedy dziecko nie potrafi zidentyfikować emocji, brakuje mu zasobów, żeby o nich opowiedzieć, a rodzic tylko widzi efekt końcowy, np. płacz, gniew czy rozpacz.

Zastosuj metodę kropek

Wtedy warto zastosować metodę kropek. Jest uniwersalna, prosta do wykonania i ma ogromną moc. Zasada jest banalna. Na plakacie/kartce narysowane są kropki – od najmniejszej do największej. Należy wybrać tę, która najbardziej odpowiada natężeniu danej emocji. Żeby pomóc dziecku ją określić, zadaj proste pytanie:

– A jeżeli teraz miałabyś/miałbyś pokazać, jak bardzo jesteś: … zła/smutna/wściekła (to oddzielne uczucia), to która kropka najlepiej to pokazuje?

Dziecko wskazuje ją palcem. Warto, by kartka lub plakat były dosyć duże. Jeśli jest możliwość, zawieśmy je na ścianie.

Teraz przykładowo wyobraź sobie sytuację, że dziecko czuje wściekłość. Poproś, żeby pokazało, gdzie by ją umiejscowiło.

Jak wygląda dalsza procedura?

Kropki sprawdzają się przy nazywaniu innych uczuć i wcale nie tylko negatywnych. Warto, żeby każde uczucie miało swój własny kolor i swoją kartkę (dla każdej emocji zrób oddzielny plakat).

A jeśli np.: dziecko powie, że czuje radość i pokaże na średnią kopkę, możecie zrobić odwrotne ćwiczenie i poprosić, żeby paluszek przesuwało w kierunku największej. Zapewne sami zauważycie, że pozytywna emocja się wzmocni.

Metoda kropek ma jeszcze jedną dobrą stronę. Dzięki temu, że jest to rysunek zewnętrzny, w przypadku silnych i negatywnych emocji dziecko może się zdysocjować i spojrzeć na całą sytuację “z zewnątrz”, więc łatwiej będzie mu o niej myśleć i osłabić, bądź całkowicie wyciszyć wzburzenie.

Autor tekstu : Anna Ślusarczyk

źródło:www.logopedzi.pl, https://www.dziecirosna.pl

K.M